• ul. Buraczana 6B/3 Gdynia 81-587, Polska

Znajdź certyfikaty

Przykłady zastosowania drutów rdzeniowych na stanowiskach zrobotyzowanych

Na stanowiskach zrobotyzowanych i zmechanizowanych można stosować wszystkie rodzaje drutów rdzeniowych.

  • Druty rutylowe przeważnie stosuje się do wykonywania spoin jednościegowych. Żużel usuwa się w tej samej operacji w dodatkowym zabiegu czyszczenia, np. za pomocą młotka igłowego zamontowanym na ramieniu tego samego robota.
  • Druty z rdzeniem metalicznym stosuje się do wykonywania spoin jednościegowych i wielościegowych. Pozostałości silicatów na powierzchni lica usuwa się sprężonym powietrzem w tej samej operacji spawania,  ale w następnym zabiegu.

Poniższy rysunek przedstawia wpływ składu gazu osłonowego na ilość silikatów na powierzchni spoin wykonanych drutem z rdzeniem metalicznym:

wplyw gazu oslonowego na ilosc silikatow

Zalety spawania drutem proszkowym:
  • Wysoka precyzja podawania drutu
  • Kontrolowany i powtarzalny przebieg procesu spawania,
  • Zwiększenie wydajności spawania przy jednoczesnym zmniejszenie ilości występowania niezgodności spawalniczych oraz zastosowanie samoadaptujących się systemów sterowania procesem pozwalają na wykorzystanie robotów do spawania  konstrukcji w przemyśle okrętowym.
Analiza technologiczna spawania w pozycji PG

Spawanie w pozycji pionowej – PG drutem proszkowym NSSW SM 3A:

  • W stoczniach zachodnich spawanie w pozycji PG jest powszechnie stosowanie,
  • Najczęściej używa się drutu metalicznego, zarówno do spawania półautomatycznego, jak i zrobotyzowanego.

 

spawanie w pozycji pionowej

SPAWANIE PÓŁAUTOMATYCZNE
  • Materiał podstawowy: AH 36 (stan dostawy N)
  • Grubość: 6,5 mm
  • Materiał dodatkowy: NSSW SM 3 A
  • Średnica 1,2 mm, szpula 12,5 kg, D 300 mm
  • Spoina pachwinowa wielościegowa
  • Źródło prądu: FRONIUS
  • Natężenie prądu spawania: 260-280 A
  • Napięcie łuku: 25 V
  • Prędkość podawania drutu: 7-8 m/min
  • Wolny wylot drutu: 15-20 mm
  • Natężenie przepływu gazu: 20 l/min
SPAWANIE ZROBOTYZOWANE
  • Materiał podstawowy AH 36 (stan dostawy N)
  • Grubość: 6,5 mm
  • Materiał dodatkowy NSSW SM 3 A
  • Średnica 1,2 mm, beczka D 51, 250 kg
  • Spoina pachwinowa wielościegowa
  • Źródło prądu : FRONIUS
  • Natężenie prądu spawania: 245 A
  • Napięcie łuku: 25,4 V
  • Prędkość podawania drutu: 8 m/min
  • Wolny wylot drutu: 15-20 mm
  • Natężenie przepływu gazu: 20 l/min
spawanie polautomatyczne i zrobotyzowane

Wnioski:

  • Powtarzalność podstawowych parametrów spawania stanowiska zrobotyzowanego
  • Zmniejszenie wartości energii liniowej dla stanowiska zrobotyzowanego
  • Zmniejszenie czasu głównego spawania dla stanowiska zrobotyzowanego, zwiększenie szybkości spawania
Pomiary twardości złączy spawanych

Spawanie Półautomatyczne

  • W linii pomiarowej A uzyskano maks. twardość HV 278 w punkcie pomiarowym 12 (SWC)
  • W linii pomiarowej B uzyskano maks. twardość HV 296 w punkcie pomiarowym 6 (SWC)

Spawanie Zrobotyzowane

  • W linii pomiarowej A uzyskano maks. twardość HV 323 w punkcie 6 (SWC)
  • W linii pomiarowej B uzyskano maks. twardość HV 292 w punkcie 6 (SWC)

Zgodnie z DNV-GL-RU-SHIPS dodatkowym wymaganiem podczas kwalifikowania technologii w przypadku spawania w pozycji PG są badania wytrzymałości złączy spawanych na rozciąganie.

 

Kryterium oceny: 430 MPa
Wykonywanie spoin sczepnych w aplikacjach zrobotyzowanych i zmechanizowanych

W celu poprawy jakości i wyglądu spoin jednowarstwowych do wykonywania spoin sczepnych zaleca się stosowanie drutu
o średnicy 1,0 mm.

Druty NSSW SF-1A i NSSW SF-3AM o średnicy 1,0 mm są już dostępne
w ofercie NST Polska.

Wykonywanie spoin sczepnych

Podsumowanie:

  • Stanowiska zrobotyzowane wymagają drutów rdzeniowych o ponadprzeciętnej jakości i wyjątkowych własnościach.
  • Firma NSSW oferuje druty rdzeniowe dedykowane do zastosowania na stanowiskach zrobotyzowanych zapewniające stabilność spawania, powtarzalne własności mechaniczne złączy i wysoką wydajność procesu.
  • Zastosowanie spawania w pozycji PG w stanowiskach zrobotyzowanych skraca czas główny spawania i zmniejsza energię liniową, co dodatkowo zwiększa wydajność produkcji.
  • Zmniejszenie energii liniowej spawania wpływa na dodatkowe oszczędności wynikające z ograniczenia konieczności prostowania konstrukcji i naprawy ewentualnych pęknięć sekcji okrętowych.